Första utländska aktieköpet!

Kommentera
Okej - så länge kunde jag hålla mig...
 
Som jag skrev igår, var jag sugen på att handla mina första utländska aktier - närmare bestämt från den Amerikanska börsen. Jag hade dock tänkt att vänta med detta tills lön eller födelsedagspresent till mig själv - men vi kan väl kanske se det som en tidig sådan eller en helgpresent, kanske? Det var nu ikväll som infallet kom över mig och efter att ha skrivit under lite avtal för utlandshandel på Avanza kunde jag klicka hem mina första utländska aktier. Eftersom det är tidsskillnad mot den amerikanska börsen blev det perfekt kvällsshopping - kul också att ha innehav att följa även på kvällarna. En milstolpe med utländskt aktieköp, för att vara ärlig!

Det är som jag skrev igår bolaget AMC Entertainment Holdings INC som förhoppningsvis nu framöver ska förgylla min portfölj, och jag köpte in en liten post på 50 stycken aktier, hamnade runt 6200 kronor totalt inklusive courtage. Har senaste månaderna lidit av en kraftig nedgång - men har nyligen börjat vända uppåt och det tror vi nog fortsätter. Deras huvudsakliga område är bio - och bio känns allt viktigare i en tid där vi ser mycket film på Netflix och andra streamingtjänster. Storfilmerna går man och ser på bio - serierna plöjer man igenom på datorn. Bion blir en upplevelse - serietittandet mer vardag. Vi får se om filiosofin är rätt eller inte, men september i år var den största biomånaden någonsin. Dessa får ligga i min portfölj ett tag framöver, så ser vi vart det tar vägen. 

Det är faktiskt också riktigt kul att få uppdatera min excelfil med 50 nya aktier och därmed vara närmre mitt mål. Jag antar att ett delmål får bli vid mina första 100 000 investerade kronor.  Det är bara 14000 kronor kvar dit, så förhoppningsvis når jag det i år!